Vul een zoekterm in
Vul een zoekterm in

Blog

Facebook en Privacy in 2015

Veel van onze scholen maken tegenwoordig gebruik van Facebook. Facebook is namelijk snel en veel ouders en ook kinderen maken gebruik van dit systeem. Echter; wat betekent dit voor de privacy? Dit leggen we graag uit.
Print
07 januari 2015Een snel medium, waar je met je smartphone of via de PC snel de foto's van het Voorleesontbijt kunt delen. Waarbij ouders al op de hoogte zijn van de avonturen van groep 6 in de Dierentuin, terwijl de kids nog rondlopen tussen de apen en de tijgers.

Toch is niet iedereen even enthousiast over de mogelijkheden van Facebook. Facebook is namelijk een open medium en wordt door ouders persoonlijk gebruikt. En hoe je het ook wendt of keert; de communicatie tussen ouders en school heeft een zakelijke inslag, namelijk om de ontwikkeling van leerlingen te staven. Bovendien kan iedereen meekijken en heb je geen controle in hoeverre zaken gedeeld en verspreid worden. 

Natuurlijk heeft Facebook zelf ook privacy-bepalingen waarin bepalingen zijn vastgelegd over omgang met persoonlijke gegevens. Zo is het zo dat wanneer je je als school aanmeld op Facebook, je aan Facebook het recht geeft om jouw geplaatste informatie en foto's te gebruiken voor advertenties en andere commerciŽle doeleinden. Dit was overigens ook in 2014 al zo. Echter, ook andere adverteerders, zoals bedrijven, kunnen jouw informatie gebruiken in hun advertentie. Hiervoor hebben ze geen aparte toestemming van de gebruiker nodig. Daarnaast heeft Facebook tegenwoordig directe koppelingen met Whatsapp en Instagram, dus ook die lijnen staan wagenwijd open. 

Van enige controle kun je dus niet meer spreken wanneer je je op de snelweg begeeft die Facebook heet. BasisOnline raadt je niet af om Facebook in te zetten, maar wil je graag informeren over wat het met zich meebrengt. Sowieso is het raadzaam om bij de instellingen van Facebook bij het onderdeel Advertenties bij Externe sites en Advertenties en vrienden (netwerk advertenties) de optie 'Niemand' aan te geven. Dat verkleint in ieder geval voor nu de mogelijkheden die je Facebook met jouw informatie en afbeeldingen geeft. De keuze ligt natuurlijk bij de school. Scholen hebben in het recente verleden contact met ons gelegd aan de hand van negatieve Facebook-ervaringen. Als we ons steentje kunnen bijdragen door zaken te verduidelijken, doen we dat natuurlijk graag.

Meer informatie over privacy-voorwaarden, vind je op de privacy-pagina van Facebook. Ook diverse nieuwsmedia besteedden de afgelopen maand geruime aandacht aan de nieuwe Privacy-voorwaarden, zoals Nu.nl en De Volkskrant